Cara Merancang Projek Pembangunan Aplikasi Mudah Alih

Aplikasi mudah alih atau aplikasi, direka untuk digunakan pada peranti dengan sistem pengendalian mudah alih seperti telefon pintar dan tablet. Seperti pembangunan aplikasi PC dan pelayan tradisional, projek aplikasi mudah alih memerlukan perancangan yang menyeluruh untuk memastikan projek-projek mengikut jadual dan membantu pengurus menangani cabaran yang tidak diduga. Mengetahui bagaimana untuk merancang dapat meningkatkan peluang anda untuk menyelesaikan projek tepat pada masanya dan dalam anggaran semasa memenuhi spesifikasi reka bentuk.

Pilih Platform

Memutuskan sistem pengendalian mudah alih yang akan ditargetkan aplikasi dan versi mana platform untuk memberi tumpuan. Pertimbangkan kebaikan, keburukan, kos dan keperluan sumber setiap platform. Jajak pendapat pelanggan sedia ada untuk mengetahui platform mana yang paling popular di pasaran sasaran yang anda pilih. Kontraktor perlu berkongsi kebaikan dan keburukan setiap platform dengan pelanggan untuk membantu mereka menentukan yang terbaik untuk keadaan khusus mereka.

Keperluan Sumber

Kenal pasti sumber-sumber tertentu yang diperlukan dalam fasa pembangunan. Anda mungkin perlu menggunakan teknologi pangkalan data khusus, sebagai contoh, atau memasang persekitaran pembangunan bersepadu untuk menyokong bahasa pengaturcaraan yang baru kepada anda. Anda mungkin diminta untuk membeli antara muka pengaturcaraan aplikasi pihak ketiga, atau API - sekumpulan kod pra-tulisan yang menyediakan fungsi atau ciri tertentu. Anda mungkin berhadapan dengan pengambilan kontraktor atau subkontraktor untuk menyelesaikan beberapa aspek projek. Berurusan dengan isu-isu ini dengan cepat boleh membantu anda merancang belanjawan projek anda dengan lebih berkesan.

Rangka Kerja Permohonan

Buat pelan peringkat tinggi modul, fungsi, ciri dan unsur sokongan untuk direkayasa, disambungkan dan dilaksanakan untuk membuat aplikasinya. Gunakan peringkat ini untuk mengenal pasti potensi cabaran yang mungkin timbul di setiap kawasan aplikasi. Ini akan membantu anda memahami kerumitan setiap tugas dan menentukan tugas yang memerlukan lebih banyak program pengaturcaraan peringkat rendah dan kod proprietari.

Pengagihan Kerja

Berikan tugasan khusus dari rangka kerja aplikasi anda kepada jurutera, artis dan pereka individu. Buat pasukan kerja kecil jika itu kelihatan lebih sesuai. Berikan tanggungjawab tester tanggungjawab untuk modul tertentu atau bidang fungsi. Pemimpin projek langsung untuk memastikan aspek tertentu projek, seperti reka bentuk antara muka pengguna atau pelaksanaan pangkalan data, tepat pada masanya dan bergerak ke hadapan. Delegasikan tugas mengawasi projek tersebut kepada pengurus jabatan, pengurus projek atau pemaju kanan.

Buat jadual waktu

Tentukan masa penyelesaian yang terawal dan terkini untuk setiap tugas dengan kerjasama pasukan pembangunan, meninggalkan sedikit kendur untuk menangani perkara yang tidak dijangka. Buat jadual induk untuk menetapkan tarikh akhir bagi setiap tugas dan untuk projek keseluruhannya. Sebelum semua orang dapat bekerja, jelas menetapkan jadual pelaporan untuk setiap pasukan atau individu untuk mengemas kini pengurus kumpulan atau projek.