Matlamat Proses Perancangan pada Ulasan Prestasi Pekerja

Pertumbuhan harus menjadi prinsip utama yang membimbing penilaian prestasi dan proses penentuan tujuan. Tinjauan prestasi adalah peluang bagi pekerja mendapatkan maklum balas mengenai prestasi, didengar oleh pihak pengurusan, menetapkan matlamat dan objektif prestasi baru dan membangunkan rancangan pembangunan peribadi baru. Di sini, pihak pengurusan harus menyediakan perspektif yang jelas tentang bagaimana sumbangan individunya berkaitan dengan objektif perniagaan tertentu dalam syarikat, yang menetapkan asas untuk pembinaan konsensus dengan pekerja yang diperlukan untuk menetapkan matlamat prestasi baru.

Penetapan Matlamat

Pada penilaian prestasi, pengurusan umumnya bersedia untuk mencadangkan matlamat dan objektif prestasi baru bagi pekerja. Ini mestilah matlamat SMART - khusus, boleh diukur, boleh dicapai, relevan dan dibingkai masa. Mereka mungkin berbeza dengan matlamat pekerja yang terdahulu, atau yang sama. Ini akan berdasarkan kepada sumber-sumber sedia ada organisasi dan matlamat perniagaan strategik. Pekerja juga harus meninjau ulasan prestasi dengan idea tentang objektif dan sasaran prestasi baru. Pada akhirnya, persetujuan diperlukan kerana pekerja adalah individu yang bertanggungjawab menjalankan objektif baru dan pihak pengurusan harus memastikan tujuan pencapaian sejajar dengan tujuan organisasi.

Keutamaan

Penetapan sasaran pekerja juga memerlukan penentuan prioritas. Ini memberikan gambaran yang jelas tentang apa yang paling penting kepada pekerja. Pekerja dan pengurus harus membuat persetujuan mengenai apa yang akan diberi keutamaan. Pada akhirnya, keutamaan pekerja harus sejajar dengan dan mencerminkan keutamaan yang ditetapkan dalam matlamat dan objektif perniagaan syarikat yang sedia ada. Akibatnya, matlamat dan objektif perniagaan korporat dikaji dan dipertimbangkan dengan teliti apabila membina matlamat, objektif dan keutamaan pekerja.

Pembangunan

Matlamat dan objektif prestasi mungkin memerlukan kemahiran yang tidak ada pada masa ini. Ini memerlukan dialog terbuka antara pekerja dan pengurusan. Berdasarkan matlamat dan objektif baru, pekerja harus bersedia untuk mengenalpasti bidang di mana mereka percaya kompetensi dan keupayaan mereka yang ada tidak mencukupi dan memerlukan latihan tambahan. Program pembangunan pekerja boleh dirancang untuk memberi manfaat kepada pekerja dan majikan.

Penjelasan

Pada akhir kajian prestasi dan sesi penetapan matlamat, adalah penting bahawa semua perkara perbincangan dan pemahaman yang ditubuhkan di antara pekerja dan pengurus adalah jelas kepada kedua-dua pihak. Pengurus mungkin meminta pekerja untuk meringkaskan pemahamannya tentang penilaian prestasi, matlamat dan objektif baru, keutamaan dan keperluan latihan tambahan yang ditetapkan semasa mesyuarat. Pengurus perlu membuat pernyataan dalam penulisan pemahaman ini dengan titik tindakan yang akan ditandatangani oleh pekerja dan pengurus.