Dasar untuk Rehat Bersara

Pengambilan semula pekerja pensiun telah menjadi amalan kontroversi, terutamanya dalam pekerjaan perkhidmatan awam di mana belanjawan perbandaran adalah ketat dan membayar faedah persaraan ditambah gaji kepada individu yang sama telah dikritik. Walau bagaimanapun, perbelanjaan dan masa yang terlibat dalam pengambilan pekerja baru dengan kemahiran yang memadai dan melatih mereka, digabungkan dengan fakta bahawa ramai orang yang berusia lebih dari 60 tahun masih sihat dan aktif, telah membuat pengambilan semula pekerja pensiun yang menarik kepada banyak syarikat.

Kontroversi Retire-Rehire

Dua elemen utama untuk menuntut semula pekerja bersara mempengaruhi sistem persaraan pekerja awam, yang mungkin mempengaruhi dasar syarikat anda sendiri. Yang pertama melibatkan hakikat bahawa program persaraan biasanya tidak ditubuhkan untuk menampung pekerja yang tidak mengambil bahagian, tidak juga mereka ditubuhkan untuk menampung pekerja yang menerima pendapatan persaraan dan kemudian kembali dan mengumpulkan faedah persaraan tambahan di tempat kerja yang sama. Selain itu, IRS juga tidak bersedia untuk fenomena ini dan beberapa peraturannya mengenai cukai pendapatan persaraan dan penangguhan cukai sumbangan sedang diuji. Apabila menubuhkan dasar mengenai pekerja pensiunan di syarikat anda, pertimbangkan bagaimana ia akan menjejaskan program persaraan syarikat anda dan bagaimana dasar anda merangkumi dasar IRS terkini.

Manfaat Pekerja Retiring Yang Bersara

Tahap kemahiran pekerja syarikat anda adalah faktor penting dalam keupayaannya untuk bersaing. Apabila pekerja yang berpengalaman bersara, mungkin sukar dan mahal untuk anda menggantikan tahap kemahiran dengan sewa baru jika pekerja lain tidak dapat diselamatkan atau tidak mempunyai pengetahuan. Pekerja yang kembali juga tahu budaya dan operasi syarikat anda dan boleh menghasilkan dengan segera, tetapi sewa luar mempunyai lengkung pembelajaran yang curam sebelum dia dapat berfungsi sepenuhnya.

Masalah dengan Rehiring Employees Retired

Apabila membawa pekerja bersara, anda mungkin secara tidak sengaja membuat kebencian di kalangan pekerja semasa yang berharap dapat mengisi kedudukan terbuka. Terdapat juga kebencian terhadap pekerja yang menerima apa yang kelihatan sebagai gaji berganda. Sekiranya anda membawa pulang pesara pada waktu yang dikurangkan atau pada skala gaji yang berbeza, ia mungkin tidak menyelesaikan jurang pengeluaran yang dibuat oleh persaraannya dan memerlukan sewa baru atau pemindahan pekerja lain untuk mengisi jurang.

Mewujudkan Dasar yang Bekerja

Faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan dalam merekabentuk polisi anda termasuk di mana rehire bekerja di syarikat anda dan jika dia disewa kembali ke pekerjaan lama, berapa lama selepas bersara pekerja boleh kembali, dan sama ada pesara yang kembali akan menjadi kontraktor bebas, perunding, sementara atau pekerja sambilan. Apabila anda menubuhkan dasar anda, tentukan sama ada atau tidak mempunyai persetujuan mengenai rehire apabila pekerja menghampiri kelayakan persaraan - mungkin terdapat implikasi undang-undang dan cukai. Pertimbangan lain melibatkan bilangan jam untuk bekerja, tahap gaji, sama ada sebagai pekerja mengambil bahagian sekali lagi dalam program persaraan dan faedah, dan sama ada pekerjaan itu terbuka atau khusus terikat dengan projek tertentu atau tempoh masa.