Pemasaran Restoran: Apa Jenis Tentu Pelanggan Ingin

Sama seperti pelanggan mempunyai gaya restoran yang berbeza untuk dipilih, pemilik restoran boleh memilih dari pelbagai strategi pemasaran yang menarik kepada pelbagai jenis pelanggan. Kebanyakan restoran menyasarkan pasaran atau demografi tertentu dan sudah mempunyai beberapa idea tentang apa yang pelanggan mereka suka, tetapi dengan menambah teknik pemasaran dan promosi baru pemilik restoran boleh menarik pelanggan baru untuk penubuhan mereka.

Jenis Pelanggan

Jenis-jenis pengunjung restoran boleh berbeza-beza bergantung kepada siapa yang sedang berjalan dan apa yang mereka lakukan. Sesetengahnya ditujukan kepada kumpulan orang, seperti keluarga dengan anak-anak, perseorangan atau "nesters kosong." Lain-lain jenis pelanggan restoran boleh dimasukkan ke dalam kumpulan umur, termasuk orang tua, orang dewasa muda atau pelajar kolej. Lokasi boleh memasangkan restoran-penonton menjadi jenis, seperti orang-orang perniagaan untuk restoran di pusat bandar atau pelancong untuk tempat-tempat berhampiran tarikan. Peminat sukan, pencinta alam sekitar, vegetarian dan pencinta muzik adalah contoh kepentingan yang boleh mengelompokkan pengunjung restoran bersama. Restoran juga boleh menyasarkan jam berkhidmat yang berbeza, seperti orang tengah makan tengahari, jam selamat atau makan malam lewat malam.

Dasar Pemasaran Restoran

Tahap pendapatan harus menjadi salah satu pertimbangan utama untuk pemasaran restoran, tanpa mengira jenis penaung yang disasarkan restoran. Sebahagian daripada bagaimana pasar restoran kepada pelanggan bergantung kepada makanan yang digunakannya atau suasana yang disampaikannya. Hanya peminat sukan yang mungkin menyokong bar sukan, misalnya. Pemilik restoran harus mempertimbangkan lokasi ketika pemasaran, seperti yang paling bergantung pada pelanggan yang tinggal atau bekerja dalam jarak tiga mil dari lokasinya. Pemasaran kepada segmen pelanggan yang berbeza bermakna mengenal pasti jenis media yang sampai kepada mereka. Sering kali, ini agak jelas. Iklan media sosial bukanlah cara terbaik untuk mendapatkan pengunjung lama untuk istimewa burung awal dan iklan di radio mudah mendengar mungkin tidak akan membantu menarik orang ramai kolej untuk bersenang-senang.

Dari mulut ke mulut

"Kata mulut, " juga dikenali sebagai frekuensi pemasaran, adalah salah satu bentuk pemasaran yang paling asli. Kebanyakan restoran membuat satu pertiga daripada keuntungan mereka dari pelanggan berulang. Dengan menyediakan makanan dan perkhidmatan yang sangat baik dan mewujudkan suasana yang tepat, restoran boleh menggalakkan lebih banyak pelanggan mengulangi, yang kemudian akan menyebarkannya. Meningkatkan populariti anda boleh membawa perhatian media dan dengannya, pelanggan baru mungkin. Juga, perubahan ke menu, khas chef dan promosi makanan lain sering dipandang sebagai alat pemasaran, terutama bagi para pelanggan yang sudah biasa dengan makanan dan layanan restoran.

Idea Pemasaran Lain

Peraduan adalah cara yang popular untuk menarik pelanggan baru, seperti menganjurkan acara yang memenuhi keperluan mereka. Sesetengah restoran akan memasarkan perkhidmatan takeout mereka untuk membantu mengembangkan pangkalan pelanggannya. Dengan berkebolehan untuk pergi hijau, restoran tidak hanya dapat merayu kepada semakin banyak pelanggan yang eko-sedar, tetapi jika dilakukan dengan betul, ia juga dapat menurunkan biaya tenaga dan meningkatkan daya saingnya. Juga, pemilik restoran harus sedar untuk menargetkan pemasaran mereka kepada penonton yang dimaksudkan. Sebagai contoh, sebuah restoran mesra keluarga mungkin tidak mahu mempromosikan dua pita bir untuk pelajar kolej. Sekiranya anak-anak kuliah datang, mereka mungkin akan memandu keluarganya yang menyokong restoran.