SWOT Analisis Industri Media

Oleh kerana banyak operasi media yang besar dan kecil telah dijumpai dalam beberapa tahun kebelakangan ini, landskap media sentiasa berubah dengan kesan yang ketara kepada mereka yang tidak menyesuaikan diri. Dengan menjalankan SWOT di industri media dan menganalisis kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman, anda lebih bersedia untuk peralihan terkini, sama ada matlamat anda adalah untuk memulakan entiti media anda sendiri atau hanya untuk menentukan di mana untuk memfokuskan strategi pemasaran anda.

Kekuatan

Apabila industri media menguatkan kekuatan mereka, mereka sering bermaksud pelanggan mereka dan bukannya anugerah kewartawanan yang duduk di rak trofi. Mereka mungkin mencatatkan jumlah pelanggan mereka, atau dominasi pasaran mereka dalam demografi yang mengingini perniagaan anda. Pertimbangkan aliran yang lebih besar serta khusus. Jika anda ingin melabur atau mengiklankan, menyiarkan peraturan televisyen jika anda ingin khalayak luas, tetapi tidak mempunyai pengaruh yang pernah dilakukannya, contohnya. Nama jenama juga boleh menjadi kekuatan. Kedua-dua pelanggan dan pengiklan mungkin ingin dikaitkan dengan saluran media yang dianggap berita elit dan sumber hiburan.

Kelemahan

Setiap saluran media terlibat dalam persaingan sengit untuk berkongsi khalayak yang lebih besar. Pada bila-bila masa, penarafan atau angka edaran adalah kelemahan bagi beberapa sektor industri. Struktur kos adalah kelemahan dalam beberapa industri media tradisional, di mana perubahan dalam pilihan media khalayak telah meninggalkan jenama padat, tetapi tenaga kerja yang kembung dan menyempitkan pangkalan pelanggan. Media baru boleh mempunyai masalah yang sama, dengan pengasas dan pelabur menuangkan wang tunai ke dalam visi mereka tentang masa depan yang mengakibatkan jumlah dakwat merah yang tidak dapat dikekalkan.

Peluang

Industri media tradisional sedang berusaha untuk mengewangkan tawaran mereka di Internet, atau menghidupkan saluran media sosial percuma mereka ke dalam jualan jualan yang berkesan untuk penawaran gaji mereka. Terdapat juga peluang yang dihormati masa yang dibentangkan oleh pengembangan pasaran. Menggabungkan kedua-dua mereka dan kedai media mungkin menguntungkan untuk mengkhususkan diri dalam kandungan niche yang lebih popular di luar jejak geografi tradisional mereka, dan menjual iklan web yang disasarkan untuk membawa hasil yang diperlukan. Pilihan pengguna yang beralih, sementara sering dilihat sebagai negatif, juga memberikan peluang kepada organisasi media untuk mendapat manfaat. Orang yang menggunakan Internet untuk mendapatkan berita mereka boleh menurunkan pasaran untuk akhbar fizikal, tetapi mencipta peluang baru untuk memasarkan kandungannya, sebagai contoh.

Ancaman

Teknologi yang mengganggu adalah ancaman kepada industri media yang tidak proaktif menggunakannya untuk faedahnya. Kandungan yang dijana oleh pengguna, sama ada siri video YouTube yang popular atau tapak media sosial yang paling hangat yang dikhaskan oleh semua orang, juga mengambil bola mata dari industri media yang mantap. Fragmentasi adalah ancaman lebih lanjut bagi mereka yang bergantung pada jumlah pelanggan yang tinggi, seperti rangkaian TV siaran, radio dan akhbar khususnya telah mengetahui. Sekiranya anda perniagaan yang ingin mendapatkan liputan yang paling komprehensif dalam pengiklanan anda, melakukannya melalui stesen radio tempatan yang terkemuka tidak mempunyai daya tarikan jika penarafan itu jauh dari apa yang mereka pernah lakukan.